Eesti teadus- ja arenduspoliitilised otsused võtab vastu Riigikogu Vabariigi Valitsuse poolt koostatud määruste ja seaduste alusel.
Teaduse- ja arendustegevuse korralduse alused sätestab teadus- ja arendustegevuse korralduse seadus Vabariigi Valitsust nõustab tema tegevuses Teadus- ja Arendusnõukogu.
Aastatel 2021-2035 lähtub Eesti teadus- ja arendustegevuse kujundamisel Eesti teadus- ja arendustegevuse, innovatsiooni ning ettevõtluse arengukavast 2021-2035, mis on Riigikogus heaks kiidetud 2021.aastal.
Teadust, arendustegevust, innovatsiooni (TAI) ja ettevõtlust käsitletakse ühises strateegilises raamistikus ning luua nende valdkondade vahel senisega võrreldes rohkem sünergiat ja sidusust. Uue arengukavaga kujundatakse Eesti eeldusi, tingimusi ja vajadusi TAI ja ettevõtluse poliitika, mis aitaks teadmusmahuka ühiskonna arendamise ja tootlikkuse kasvu kiirendamise kaudu kaasa Eesti kestlikkusele ja elanike heaolu kasvule.
Teadus- ja arendustegevuse ja innovatsiooni valdkonna õigusaktid
Teadus- ja arendustegevuse valdkonna olulisim õigusakt on Teadus- ja arendustegevuse korralduse seadus, mis reguleerib teadus- ja arendusasutuste tegevust, teadus- ja arendustegevuse riiklikku korraldust, selle finantseerimist, hindamist ja haldusjärelevalvet.
Teadus- ja arendustegevuse korraldust puudutavad olulisemad rakendusaktid
Teadus- ja arendusasutuste tegevust ja rahastamist puudutavad olulisemad rakendusaktid
Riigi teadus- ja arendusasutuste (Eesti Kirjandusmuuseum, Eesti Taimekasvatuse Instituut, Tervise Arengu Instituut, Eesti Keele Instituut) põhimäärused.
Riiklikke konkursse ja preemiaid puudutavad õigusaktid
Innovatsiooni valdkond on Vabariigi Valitsuse seaduse kohaselt Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi valitsemisalas.
TAI süsteemi osapooled
Eesti teadussüsteemi toimimist reguleerib teadus- ja arendustegevuse korralduse seadus. Eesti teadussüsteemi erinevatel osapooltel on täita järgmised ülesanded:
- Vabariigi Valitsus koos Riigikoguga kujundavad poliitikat. Riigikogu kinnitab teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni arengukava, samuti teadustegevuseks ette nähtud vahendid riigieelarves. Kord aastas annab peaminister Riigikogule ülevaate arengukava täitmisest.
- Teadus- ja Arendusnõukogu (TAN), nõustab Vabariigi Valitsust teadus- ja arendustegevuse strateegia küsimustes, suunates seeläbi rahvusliku teadus- ja arendus- ning innovatsioonisüsteemi arengut.
- Teaduspoliitika komisjon (TPK) nõustab haridus- ja teadusministrit TAN-ile arutamiseks esitavate teemade ettevalmistamisel ning TAN poolt antud ülesannete täitmisel, teeb ettepanekuid teaduspoliitika kujundamiseks, finantseerimise põhimõtete kujundamiseks, teadus- ja arendusasutuste asutamiseks või ümberkorraldamiseks, koostöös Innovatsioonpoliitika komisjoniga ettepanekuid Eesti teadus- ja arendustegevuse strateegiliste arengukavade kohta. Teaduspoliitika ja innovatsioonipoliitika komisjonil on TAIE juhtkomisjoni roll.
- Ministeeriumid valmistavad ette ja rakendavad valdkondlikku poliitikat ning korraldavad ja finantseerivad oma valitsemisalale tarvilikku teadus- ja arendustegevust.
- Eesti Teaduste Akadeemia ülesandeks on aidata kaasa Eesti teaduse arengule ja taseme tõstmisele ning teadustulemuste rakendamisele Eesti huvides.
- Eesti Teadusagentuur on HTM haldusalas olev riigi sihtasutus, mis korraldab uurimistoetuste andmist ning teadusprogrammides osalemist, jälgib ja analüüsib uurimistoetuse kasutamisel tekkinud teadusliku informatsiooni avalikku kättesaadavust ning teaduseetika põhimõtete ja hea teadustava järgimist uurimistoetuste kasutamisel.
- Eesti Teadusinfosüsteem koondab informatsiooni teadus- ja arendusasutuste, teadlaste, teadusprojektide ning erinevate teadustegevuste tulemuste kohta. Samaaegselt on Eesti Teadusinfosüsteem kanal erinevate taotluste esitamiseks ning esitatud taotluste läbivaatamiseks ja taotluste ning projektide aruannete kinnitamiseks.
- Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutus on MKM haldusalas olev riigi sihtasutus, mille ülesandeks innovatsiooni ja ettevõtluse valdkonnas on ettevõtete arengu toetamiseks vajalike teenuste väljatöötamine ja nende rakendamine oma tegevusvaldkonnas, samuti Eesti ettevõtluskeskkonna arengu toetamine innovatsiooni, digi- ja rohepööret edendavate tegevuste ja toetuste abil.
- Teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni koordinatsioonikogu on haridus- ja teadusministri nõuandev kogu, mille ülesandeks koordineerida ministeeriumite ja ministeeriumite ülest teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni poliitikat.
Teadus- ja arendusasutused
Teadus- ja arendusasutus on juriidiline isik või asutus, mille peamised tunnused on:
- põhitegevus on alusuuringute, rakendusuuringute või arendustegevuse või mitme nimetatud tegevuse läbiviimine;
- põhitegevusega kaasnevaks tegevuseks on levitada teadmisi õpetamise, publitseerimise või tehnoloogiasiirde kaudu;
- liikmeskonda kuuluvad põhitegevuseks vajalike alus- ja rakendusuuringute või arendustegevusega tegelevad akadeemilised töötajad ning teised teadus- ja arendustegevusega seotud töötajad;
- hooned, ruumid, sisustus ja muu vara on piisavad ning sobivad põhitegevuse läbiviimiseks.
Teadus- ja arendusasutusel on õigus taotleda käesolevas seaduses sätestatud alusel oma teadus- ja arendustegevuse finantseerimist riigieelarvest juhul, kui tema teadus- ja arendustegevus on vähemalt ühes valdkonnas korraliselt positiivselt evalveeritud.
- Eesti Kunstiakadeemia
- Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia
- Eesti Maaülikool
- Tallinna Ülikool
- Tallinna Tehnikaülikool
- Tartu Ülikool
- Estonian Business School
- Eesti Keele Instituut
- Eesti Kirjandusmuuseum
- Eesti Rahva Muuseum
- Tervise Arengu Instituut
- Eesti Teaduste Akadeemia Underi ja Tuglase Kirjanduskeskus
- Keemilise ja Bioloogilise Füüsika Instituut
- Cybernetica AS
- Protobios OÜ
- Tervisetehnoloogiate Arenduskeskus AS
- BioCC OÜ
- Toidu- ja Fermentatsioonitehnoloogia Arenduskeskus AS
- Eesti Taimekasvatuse Instituut
- STACC OÜ
- Icosagen Cell Factory OÜ
- Eesti metroloogia Keskasutus AS Metrosert
Teadus- ja arendustegevuse kvaliteedi hindamine
Teadus- ja arendustegevuse evalveerimine on teadus- ja arendustegevuse välishindamine, mis viiakse läbi kas korralise evalveerimisena teadus- ja arendusasutuse vastava teadus- ja arendustegevuse valdkonna taseme hindamiseks või sihtevalveerimisena teaduspoliitika kujundamiseks ning teadus- ja arendustegevuse korraldamiseks vajaliku teabe saamiseks.
Korralise evalveerimise eesmärk on hinnata teadus- ja arendusasutuse vastava teadus- ja arendustegevuse valdkonna teadus- ja arendustegevuse taset ning selle aluseks võetakse vastava valdkonna rahvusvaheliselt tunnustatud kriteeriumid. Haridus- ja teadusministri käskkirjaga kinnitatakse välisekspertidest koosnev hindamiskomisjon, kes annab hinnangu evalveeritavas teadus- ja arendustegevuse valdkonnas tegutsevate asutuste teadus- ja arendustegevusele.
Haridus- ja teadusminister kinnitab hindamiskomisjoni põhjendatud ettepaneku alusel korralise evalveerimise otsuse evalveerida teadus- ja arendusasutuse teadus- ja arendustegevus vastavas valdkonnas positiivselt või negatiivselt. Positiivse otsuse kehtivusaeg on seitse aastat ja see annab asutusele õiguse taotleda:
- teadus- ja arendustegevuse korralduse seaduses sätestatud alustel oma teadus- ja arendustegevuse finantseerimist riigieelarvest;
- doktoriõppe avamist õppe aluseks olevas teadusvaldkonnas ülikooliseaduses sätestatud alustel.
Sihtevalveerimisi korraldatakse kas teadus- ja arendustegevuse strateegiliste arengukavade või muude teaduspoliitiliste otsuste ja meetmete ettevalmistamiseks; või nende mõjude ning rakendamise hindamiseks ja analüüsimiseks.
Sihtevalveerimise teema, osalejad, läbiviijad, täpsem korraldus ja oodatavad tulemused võivad olla erinevad iga sihtevalveerimise puhul ja need kinnitab haridus- ja teadusminister iga kord eraldi käskkirjaga.
Sihtevalveerimisel osalevad teadus- ja arendusasutused, mille teadus- ja arendustegevust on sihtevalveerimisele eelnenud aastal riigieelarvest finantseeritud.
Teadus- ja arendustegevuse evalveerimist korraldab Eesti Teadusagentuur.
2024. aastal alustatakse vastavalt teadus- ja arendustegevuse korralduse seaduse: § 201 ja § 214 kohaselt teadus- ja arendusasutuse korralise evalveerimise vooru läbiviimist. Üheaegselt evalveeritakse kõiki varem positiivselt evalveeritud teadus- ja arendusasutusi, kes soovivad positiivselt evalveeritud staatust säilitada.
Korralise evalveerimise käigus hinnatakse asutuste teadus- ja arendustegevuse teaduslikku mõjukust, jätkusuutlikust ja potentsiaali ning ühiskondlikku mõjukust.
Korralisel evalveerimisel saavad osaleda ka uued teadus- ja arendusasutused, kes vastavad teadus- ja arendustegevuse korralduse seaduse § 3 lõikes 1 nimetatud tunnustele. Teadus- ja arendusasutus on juriidiline isik või asutus, mille:
1) põhitegevus on alusuuringute, rakendusuuringute või arendustegevuse või mitme nimetatud tegevuse läbiviimine;
2) põhitegevusega kaasnevaks tegevuseks on levitada teadmisi õpetamise, publitseerimise või tehnoloogiasiirde kaudu;
3) liikmeskonda kuuluvad põhitegevuse läbiviimiseks vajalikud teadustöötajad;
4) hooned, ruumid, sisustus ja muu vara on piisavad ning sobivad põhitegevuse läbiviimiseks;
5) riigieelarvelistest vahenditest finantseeritud põhitegevuse tulemused, millega ei kaasne intellektuaalomandiõigused, on avalik teave;
6) punktides 1 ja 2 nimetatud tegevuste tulemustest, sealhulgas intellektuaalomandiõigustest saadud kasum, investeeritakse teadus- ja arendustegevusse, selle tulemuste levitamisse või õpetamisse;
7) majandustegevus (toodete ja teenuste pakkumine teataval turul) ja punktides 1 ja 2 nimetatud tegevused, mis vastavad punktide 5 ja 6 nõuetele (mittemajanduslik tegevus), nende kulud ja rahastamine on teadus- ja arendusasutuse raamatupidamises selgelt eristatud.
2024. aasta korralise evalveerimise protsess on järgmine:
1) evalveerimist soovivad asutused esitavad korralise evalveerimise taotluse Haridus- ja Teadusministeeriumile ([email protected]) ning koopiana Eesti Teadusagentuurile ([email protected]) hiljemalt 15. novembriks 2023. a (taotlusvorm on allalaaditav SIIT);
2) haridus- ja teadusminister volitab Eesti Teadusagentuuri korralist evalveerimist läbi viima ning moodustab korralise evalveerimise hindamiskomisjoni;
3) Eesti Teadusagentuur koostab ja kinnitab korralise evalveerimise hindamisjuhendi, kooskõlastades selle eelnevalt Haridus- ja Teadusministeeriumiga;
4) evalveeritavad teadus- ja arendusasutused koostavad Eesti Teadusinfosüsteemis eneseanalüüsi aruande;
5) korralise evalveerimise hindamiskomisjon tutvub korralise evalveerimise taotluste, teadus- ja arendusasutuste eneseanalüüsi aruannetega ning külastab evalveeritavaid asutusi;
6) hindamiskomisjon koostab igale asutusele evalveerimisraporti, milles teeb haridus- ja teadusministrile põhjendatud ettepaneku: evalveerida asutus teadus- ja arendustegevuse valdkonnas positiivselt või negatiivselt;
7) haridus- ja teadusminister kinnitab evalveerimise otsused.
Korralise evalveerimise täpsem ajakava lepitakse Haridus- ja Teadusministeeriumi ning Eesti Teadusagentuuri vahel kokku pärast taotluste esitamise tähtaega. Korralise evalveerimise ajakava kooskõlastatakse evalveeritavate teadus- ja arendusasutustega.
2024. aasta korralise evalveerimise kulud kaetakse Haridus- ja Teadusministeeriumi eelarvest, välja arvatud kahel juhul:
1) evalveeritakse eraõigusliku juriidilise isiku või tema asutusena tegutseva teadus- ja arendusasutuse teadus- ja arendustegevust;
2) taotleja vastava valdkonna teadus- ja arendustegevus on viimasel korralisel evalveerimisel evalveeritud negatiivselt.
2024. aasta korralise evalveerimise vooru puudutavates küsimustes palume pöörduda teadus- ja arendustegevuse poliitika osakonna nõuniku Kairi Värvi poole ([email protected]; 735 4048).
Viimati uuendatud 09.02.2024